vrijdag 11 juni 2021

Een bucketlist in kunnen vullen is een geweldige ervaring. De ijsvogel heb ik al jaren boven aan mijn lijstje staan. 
Hoe zal ik dat eens aan gaan pakken. We hebben een strenge winter gehad, er zijn niet of nauwelijks waarnemingen gemeld, dus eigenlijk had ik voor dit jaar weinig hoop. 
Tot een toevallige ontmoeting met een fotograaf, hij had mooie foto's had gemaakt van ijsvogels in zijn eigen ijsvogel kijkhut. Toen ging het balletje rollen. 
Ik kon de kijkhut voor een dag huren, wat een geweldige ervaring is dit geweest. Prachtig weer, zelfs iets te zonnig, maar ontzettend genoten van een paartje ijsvogels die probeerden het laatste jong uit net nest te lokken. Helaas is dit niet gelukt, 2 dagen later is hij er wel uitgelokt, maar wel diverse mooie momenten vast kunnen leggen. 
Vele tientallen foto's gemaakt, maar nog meer mooie momenten met het oog vastgelegd. 



Een ijsvogel eet voornamelijk vis, maar kan ook genieten van een heerlijke libelle of een ander insect. Onverteerbare voedsel resten worden door middel van een braakbal uitgespuugd. Dit gaat enorm snel maar als je goed kijkt zie je de braakbal vallen.


IJsvogels kunnen meerdere legsels per jaar grootbrengen. Afhankelijk van het weer, wel 2 of 3 legsels. Als het laatste jong het nest heeft verlaten, is de kans groot op een volgend legsel. Voor die tijd vinden er meerdere paringen plaats. Het mannetje moet dan natuurlijk zijn uiterste best doen om het vrouwtje te verleiden, dat kan niet beter dan door een lekker visje aan te bieden. Het mannetje heeft een geheel zwarte snavel en het vrouwtje een oranje onder snavel.
Een paring vastleggen zou een bekroning zijn op de dag, en het werd een bekroning. Helaas ging het zo snel dat de foto's niet echt top zijn, maar het moment staat op mijn netvlies gebrand.






Dan kan de dag eigenlijk al niet meer stuk. Wat een fantastische ervaring.
Het fotograferen gaat weer steeds beter. Het is spelen met licht en de instellingen op de camera. En natuurlijk op tijd afdrukken.
Als bonus vogel kwam er nog een grote gele kwikstaart voorbij. 


Deze dag is voor herhaling vatbaar, hopelijk mag ik dit jaar nog een keer genieten in deze mooie kijkhut.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten